torsdag 25 mars 2010

Våfflor = bland det godaste som finns!?

Gottegris som jag är så ser jag alltid fram emot våffeldagen. Jag äter inte semlor därför har jag aldrig tyckt att Fettisdagen är något märkvärdigt men våffeldagen är något som man absolut inte får missa!

Jordgubbssylt och grädde ska det vara!


När vi var små så kom även tranan natten mellan den 24:e och 25:e mars. För er som inte vet vad detta innebär (vilka brukar vara de flesta utanför Kalmar län) så kan jag berätta. Vi la alltid fram en mössa framför öppna spisen innan vi skulle gå och lägga oss och när vi vaknade hade tranan varit och lämnat godis i mössan (och kattmat i våra katters mössor). Det var väldigt viktigt att lämna spjället öppet så att tranan kunde komma in samt att absolut inte stanna uppe för att smygtitta på tranan, får då kom den inte. Jag tror även att den småländska sägnen säger att stygga barn får ris i sina mössor/strumpor men som tur var råkade vi aldrig ut för något sådant! =)

Jag och Molly har alltså kalasat på våfflor idag. Tobbe fick klara sig utan då han tillsammans med Alex och Christopher för tillfället är och ser AIK-Rögle på Hovet. Det är kvalspel till elitserien och därför ganska nervöst.

Idag gjorde jag och Molly ett besök till leksaksbutiken. Förutom lite miljöombyte så var målet att hitta en hink och spade. Nu när snön har smält undan och vi faktiskt kan skymta de leksaker som funnits begravda under all snö i sandlådan så märkte vi att en del var inne på sista versen. Vi införskaffade alltså följande;



Idag fick jag en "Allt i hemmet"-tidning i brevlådan så den ska jag ta mig an nu. Perfekt avkoppling enligt mig! =) 

1 kommentar:

Test sa...

Haha, "Tranan"!
Låter som att man kan skrämmas med den också: "Är du inte snäll kommer Tranan och tar dig". Hu!