lördag 30 juli 2011

Blandade semesterbilder

Det har tagits en massa kort under semestern och det är inte alltid som man hinner skriva om allt man gör så det här inlägget får bli en liten sammanställning av semestern hittills.

Vi har inte varit så mycket i Sthlm denna sommar utan mest varit på resande fot. Det har varit jättekul och jag minns inte när jag var så länge på Öland sist. Molly och Siri har verkligen fått mycket tid tillsammans och det märks tydligt när de träffas.

Fast jag måste säga att solen verkligen lyst med sin frånvaro denna semester, ingen sommar som går till historien för dess sol och bad direkt.. Men enligt SMHI väntar fint väder nästa vecka som också är min sista semestervecka. Jag håller alltså tummarna för att det blir en fin avslutning på semestern. Sen väntar några månaders jobb innan det är dags för föräldraledighet. Känns lite konstigt att gå hem igen på heltid men jag börjar mer och mer vänja mig vid tanken och börjar riktigt se fram emot det. Hoppas det blir en lika mysig tid som vid första ledigheten, då hade jag en jättebra mammagrupp som jag umgicks väldigt mycket med. Det går ju aldrig upprepa den tiden, men jag hoppas att det blir bra ändå.

I kväll har jag suttit och framkallat en massa bilder från förra året. Jag ligger väl sisådär ett år efter, men nu har äntligen framkallat FÖRRA årets semesterbilder från bland annat Sardinien. Det krävs lite tålamod då det inte är snabbaste uppkopplingen här i Ryd, men nu har jag fått iväg några bilder iallafall. Sen återstår såklart bara att sätta in i pärmar, men det får jag ta sen. :-)

I morgon ska vi på namngivningskalas för Tage och på måndag väntar en heldag med barndomstjejerna, sen blir det åter Stockholm igen på tisdag och förmodligen slutrest på ett tag framöver.

Nu till bilderna: 


Innan vi åkte till Paris gjorde vi en jättemysig tvådagarutflykt till Eskilstuna/Arboga. Efter ett besök på Parkens Zoo i Eskilstuna åkte vi hem till några vänners stuga i Arboga där vi också stannade över natten. Familjen Klaar var också med och här åker Matilda och Molly kaffekoppen.

Alla föräldrarna konstaterade nöjt att barnen varit på utmärkt humör hela tiden. Det må vara en klycha men ack så sann: Nöjda barn = nöjda föräldrar!

Efter att vi återvänt från Paris (inlägg från den resan kommer, vi lovar!) åkte vi ner till Snällebo och Lisas familjs hus. Där tog grabbarna sig ett dopp i den närliggande sjön. Det såg väldigt skönt ut men då jag är midre förtjust i slingrande varelser så avstod jag från ett dopp (det fanns vattensnokar). 


 Molly och Norah kollar in när farsorna tog ett dopp

 Alex och Tobbe förbereder den första kvällens grillning

 Dagen efter var det dags för resans höjdpunkt: Astrid Lindgrens Värld. Det började med lite småregn men under dagen blev vädret allt bättre och riktigt behagligt. 

 Molly och de andra tjejerna uppskattade såklart mest Villa Villekulla där de regelbundet hölls uppträdanden. 

Hoppetossa var en annan favorit

Fantastiskt duktiga skådespelare bör tilläggas!

Molly, Siri och Olivia på Lilla Gubben


 När det inte var föreställningar var det fritt att promenera runt i Villa Villekulla och på Hoppetossa

 Vädret blev som sagt bättre allteftersom och klädesplagg efter klädesplagg åkte av

Molly fotograferar farsan..

 ... och gör ett försök att härma hans häftiga (?) pose..

.. och får tillslut nöjt till det! :-)

 Kusinerna!

 Mattisborgen var nytt för i sommar. Även här visades föreställningar

 I färd med att testa repklättring

 Molly och Siri testade att dra sig över en vattenfylld bassäng med hjälp av rep och flotte

 Tage var såklart med och skötte sig alldeles utmärkt!

 Norah och Molly vid bryggan sista kvällen i Snällebo


Molly och Siri på promenad i kornfältet hemma i Ryd. (Vi beslöt oss för att gå och titta på vindkraftverken som byggt här i Ryd)

Tjejerna i en djungel av majsplantor

 Nu i veckan åkte vi till Böda Sand på norra Öland. Vackert men tokmycket folk!


 Då var det lugnare i Henriks familjs stuga på norra Öland där vi också stannade en natt. I denna lilla gäststuga på gården sov jag, Tobbe och Molly

 Som sagt, det märks att Molly och Siri har umgåtts mycket denna sommar! :-)

 Innan det var dags för tjejerna att lägga sig grillades det

Under tiden som Tobbe nattade Molly åkte jag ner till denna urgulliga lilla livs och köpte en kortlek 

Och njöt av en vacker utsikt vid Kalmarsund. Det var en sådan där perfekt stilla sommarkväll som man hade kunnat sitta ute hela natten i!

Men det svänger fort i den svenska sommarvädret. Dagens efter regnade det och för min och Mollys del innebar det ett besök till Kalmar. Tobbe tog istället bussen ner till Torsås för att hjälpa Göran och Åsa med vedhuggning m.m men Molly och jag beslöt oss alltså istället för att ta en shoppingtur. Med oss hade vi Madde som också kommit till Ryd. Stan inleddes med lucnh och glass följt av presentshopping. På kvällen kom Madde över som på den gamla goda tiden när vi fortfarande bodde hemma och drack te och fikade. Oj, vad jag och Madde har fikat i våra dagar!! :-) Kvällens uppdrag bestod bland annat i att förbereda en lek inför måndagens stora tjejdag, men mer om det nästa vecka! :-)

Idag har Tobbe haft en grabbdag med gocart och allt vad det innebär så jag och Molly åkte in till Diana, Siri och Tage som också var gräsänkor

Det var nog alla bilder för den här gången..! :-)

God natt och fortsatt trevlig helg!

5 kommentarer:

Lisa sa...

Vilket fint inlägg och vilka härliga bilder! Jag avundas er att ni fått så mkt gjort o framförallt varit på så många resor :) Själva var vi (förutom två veckor i Småland) mest i Sthlm men där har också solen mest skinit :) så jag kommer nog minnas sommaren 2011 som solig o med mkt bad i poolen!

Ha nu en jätteskön slutspurt på Öland så ses vi hemma snart! Kram!

Malin sa...

Ni har verkligen haft en fartfylld sommar! Jättefina bilder!!

Kram kram

Sandra sa...

Tack Lisa och Malin!

Vi ses snart i Sthlm! (Kul förresten att ni bokat nu Malin!)

Kram!

Alex sa...

Vilka ursöta bilder på Molly och Siri! Även solobilderna på Molly är riktigt urgulliga. Hon börjar mer och mer bli en liten dam med många uttryck i ansiktet. Vet inte vem som saknar henne mest, jag eller Norah =)

Sandra sa...

Tack för fina orden Alex! :-)