måndag 4 juli 2011

Semester

Nu har hela familjen gått på semester och det verkar inte bättre än att bloggen har gjort detsamma. Inläggen har inte direkt duggat tätt på sistone men vi skyller helt enkelt på semesterkoma. Det blir förhoppningsvis bättring på den fronten snart.

Min semester började tekniskt sett idag då jag jobbade sista dagen i fredags. Så medan Tobbe och Molly hade strålande sol och badväder här nere på Öland så tvingades jag sitta instängd på ett kontor i Stockholm. Men riktigt så illa var det inte, det var väldigt skönt att bara kunna rå om sig själv under ett par dagar utan några tider att passa eller någon att ta hänsyn till. Återigen slogs man av tanken; Vad gjorde man egentligen med all ledig tid innan man fick barn?

Men det går inte att sticka under stolen med att det var härligt att träffa både Molly och Tobbe igen när jag väl landade på Öland i lördags kväll. Borta bra men hemma bäst, eller vad säger man? Fast nu var det ju iof tvärtom, men ändå.

I detta inlägg kommer ni att bjudas på rätt så mkt bilder, det har ju tagits en del sedan midsommar... Så nu börjar vi. Håll i er för många bilder blir det!

Fullt hus var det under midsommar (tio vuxna och sex barn var vi som mest). Jag, Tobbe och Molly valde stugan till vår sovplats.

På midsommaraftons morgon begav vi oss traditionsenligt ut med traktor och vagn i skogen för att plocka blommor till midsommarstången
 
 De som inte fick plats fick cykla eller gå. Christopher hade förmodligen den hippaste cykeln i byn.  Notera det uppböjda bockastyret.

 Diana och Lisa följde efter med sina barnvagnar så långt grusvägen tillät.

Ramona, Norah, Molly och Siri ger sitt bidrag till midsommarstången

 Tjejerna övar ringdans

 En midsommarglad tjej

 Fin sommarbild på Tobbe och Molly 

 Och så självklart dansen

Hela ligan
 Jag och syster

Molly och Siri lever sig in i dansen

 Björnen sover

 Första bytet blev mormor

Raketen! :-)

Efter dansen var det dags för midsommarfika och jordgubbstårta

 Siri och Norah visar tydligt vad de tycker om att Molly tjuvstartar på tårtan

 Diana och Tage

Även i år hölls en straffturnering. Årets vinnare blev Christopher! När kommer segervideon Alex? ;-)

 Hejaklacken

 Blivande fotbollsstjärnor?

 Lukas kunde i år mest följa fotbollsspelandet på avstånd, men nästa år så!

 Efter att alla barnen kommit i säng var det dags för grillning. Grillningsmaesto var Tobbe. 

 På midsommardagen gjorde vi en utflykt tillsammans med Diana och Henrik till Solberga gård. Ett mysigt café/gård/gårdsbutik utanför Köpingsvik.

 Kusinerna

 Cafét hade både gunga och djur i närheten, perfekt om man vill släppa barnen fria under tiden man fikar

 Molly ger Siri en hjälpande hand

Molly klättermus
 
Sandlådan hos mamma och pappa var poppis hos tjejerna. När det dessutom fanns rinnande vatten i närheten underhöll sig tjejerna en lång stund. Rinnande vatten + sand = geggamoja = tummen upp (från tjejerna iaf..)

 Siri serverar kaffe (eller om det nu var gröt)

 Norah bjöd också på någon smaskig maträtt

Tjejfika

Alla kusinerna på min sida: Lukas, Molly, Siri och Tage

Och så lite blandade bilder från Tobbe och Mollys vecka på Öland.

Lek vid Skälby lekplats i Kalmar

Tobbe införskaffade sig ett par gummistövlar. Snyggt!

Softar i Ryd

Molly inne i Kalmar med faster Louise

Bad i Ispeudde med mormor

Borgholms marknad

Och såklart mycket häng med Siri!

Tobbe och Molly har alltså hållt sig sysselsatta i det fina sommarvädret. Idag hade vi dock inte vädergudarna på vår sida.. Planen var att vi skulle åka till Skälby men då vädret inte ville samma sak som vi så fick vi ta till plan b, nämligen ett inomhus-lekland. Det visade sig vara tur i oturen att det beslöt sig för att regna just idag för leklandet var jättebra. Fräscht, stort och framförallt nästan tomt på barn. Vi är vana vid ganska sunkiga ställen i Sthlm så jag och Tobbe blev väldigt positivt överraskade.

Se upp i backen..

En självklar favorit
 

 Tage var också med på ett hörn

 Siri bus

 En nöjd Tobbe tar en cykeltur med Molly


 Det fanns även en massa kul saker att experimentera med. Här en typ av bollmaskin.


 Även jag kom med på bild på ett hörn 

Det fanns en massa roliga rutschkanor
 
Och även nöjen för de vuxna.. :-)

Veckan på Öland har bara börjat och jag tror jag kan vänja mig vid färska jordgubbar på morgonen men jag skulle helt klart klara mig utan alla flugor!! :-)
I morgon ska det bli fint väder igen (peppar, peppar) så då blir det isf ett besök till stranden.

På återhörande (snart hoppas vi).

Inga kommentarer: