tisdag 4 januari 2011

Efterlysning

När vi var nere på Öland i julas så letade vi fram och bakade ett gammalt kakrecept. Den här chokladkakan i micron var en klassiker som vi bakade jämt och ständigt. Tror de flesta som har växt upp med oss har smakat denna någon gång... :-) Nu har det dock uppstått ett litet problem, jag har inte lyckats hitta en sockerkaksform i plast som tål micro. Har varit runt och kollat men inte hittat någon än. Funderar på om man kan ta en i silikon istället..? Kanske någon som har ett bra tips på var man kan hitta en form? :-) (Belöning i form av att provsmaka kakan!)


Jätteenkel men riktigt smaskig chokladkaka!

14 kommentarer:

Malin sa...

http://www.amazon.com/Silicone-Zone-1075-SiliconeZone-Bundt/dp/B00009A9X0

Hur många önskas? :-)

Lisa sa...

Det låter som en tupperware grej?! Fast landet som har hundrampar torde kanske ha en sockerkaksform som tål micro, eller hur Malin :)?

Lisa sa...

Hahaha :) Vi skrev i stort sätt samtidigt, Malin! Antog att du skulle hitta!

Anonym sa...

Haha..kul! Jag hade inte sett din blogg när jag skrev mitt inlägg på fb :-)

Vad tror du om Ingrids tips?

Syster

Sandra sa...

Vad roligt, vi skrev exakt samma sak samtidigt! Man kan nästan tro att vi är tvillingar.. ;-P

Tror vi får köra på Malins och Ingrids tips med silikonformar faktiskt! Fanns många fräsiga på amazon ju. :-) Har ingen koll på om de finns i butik någonstans?

Malin sa...

Om ni inte hittar några i Sverige så skickar jag som sagt gärna härifrån, men det kanske finns på Åhlens typ?

Två själar samma tanke, Lisa! :-) Och det gällde ju även för tvillingarna, haha :-)

Anna sa...

Den här webaffären har nog ALLT du behöver i köket ;-)

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=1211800N01M033

Anna (Malins Texaskompis)

Alex sa...

Haha, jag blev sjukt konfunderad här. "Skrev inte Diana samma sak på fejan?".

Jag undrar lite bara, går det inte att göra den i ugn istället? Eller blir det bara inte samma grej?

Sandra sa...

Anna: Tack för tipset, ska kolla upp det! :-)

Alex: Jo det skulle säkert gå, man måste bara anpassa tiden till ugnen så den inte blir för torr. Fördelen men micron är dock att det går så galet fort, typ 5-10 min bara. :-)

Ramona sa...

NEJ ALEX! Det går INTE att göra den i ugn! Det är ju micron som är hela grejen liksom.

Uppenbarligen har inte Alex blivit bjuden på den här kakan. Jag som trodde alla ätit den som varit i Ryd...

Alex sa...

Jag vet inte många dagar jag varit i Ryd men det är nog säkert 100 dagar minst... Och jag har aldrig fått den här kakan... *brister ut i gråt*

Sandra sa...

Jag lovar Alex, när jag fått tag på en form så ska du bli den första som får provsmaka! :-)

Lisa sa...

Nog för att vi fått smaka mycket hembakat såväl i Ryd som på Skansbergsvägen men jag har inte ens hört talas om denna "microkaka" :)

Av döma av kommentarerna så verkar kakan inte bara gå snabbare att tillaga än "vanlig" chokladkaka, den smakar även godare...?! :)

Malin sa...

LÄGG UT RECEPTET!! Det är en order
:-D