lördag 13 februari 2010

"In Deutschland wir sprechen Deutsch!"

För att citera en av våra reskamrater, Håkan och ett gammalt TV4-uttryck(?), så var detta en riktig "Superweekend" med inte bara två fotbollsmatcher (som var planerat från början) utan även en hockeymatch också! =)

 Sju förväntansfulla grabbar på Skavstas flygplats.
Från vänster: jag, Alex, Micke, Robban, Micke,
Christopher och Håkan

Jag har tagit massor av bilder men dom flesta är av förståeliga skäl fotbolls- och hockeybilder och små videoklipp från matcherna som vi besökte, så jag sammanställde en del av materialet till en ytterst amatörsmässig videofilm på nästan nio minuter. Tänkte att det kunde vara en kul grej att få se lite rörliga bilder, händer alltför sällan tycker jag. =)
Vi har tagit lite bilder på oss deltagare också som inte bara är fotbollsrelaterat och jag publicerar väl några av dom mest rumsrena iaf... =P

Hotellrummet som jag och Alex delade på.
Notera dom svarta läderkuddarna på sängarna... =D

Vi tog oss ett par öl redan första kvällen (på tors)
och det visade sig vara en bra taktik, på det sättet
så skulle vi hålla oss hyfsat fräscha till första
fotbollsmatchen på lördagen, med tanke på att
ingen "orkade" ta alltför många öl på fre... ;)

 På fredagen begav vi oss ut för att skaffa oss lite
"kulturpoäng" och passerade bl.a. floden Rehn som
ni ser i bakgrunden

Invid floden Rhen ligger telekomtornet
Rheinturm som vi självklart var tvungna
att åka upp i, bara för att jämföra med
Kaknästornet förstås! =)

Tornet är ca 240 m högt, vilket är nästan 100 m
högre än Kaknästornet och det var lite
svindlande högt när man kikade ner längs
rutorna som lutade framåt!

Här ser ni det mer tydligt, läskigt va?!

Men det var en grym utsikt över Düsseldorf
och floden Rhen. Betyget då? Det är svårt
att slå Kaknästornet men Rheinturm gjorde
nog det med en hårsmån. ;)

Senare på kvällen så kände vi för att hitta på något annat (än att bara dricka öl) och jag föreslog att vi kunde kolla om stadens hockeylag lirade match hemma. Vi smög in på en skum spelbutik/bookmaker-hak (där ägaren rökte cigarr och surfade på moraliskt tveksamma hemsidor...) och frågade gubbarna där. Den oerhört trevliga äldre mannen sa att det dessvärre inte var någon match i Düsseldorf men däremot i grannorten Krefeld mot just Düsseldorf, ett derby med andra ord! Vi bestämde oss för att åka dit såklart och den upplevelsen var något utöver det vanliga måste jag säga... =D Filmen nedan visar bl.a. klipp från den matchen men också bilder/klipp från resten av helgens matcher, håll till godo!


För att sammanfatta vår Superweekend så måste jag säga att vi är otroligt nöjda över hela resan! Vi fick se 11 mål på två fotbollsmatcher, ett hockeyderby med en lasershow och stämning utan dess like (trots bristen av kvalité på isen...), sammanlagt så var det nästan 130 000 personer (!) på dessa tre matcher, vi höll på att bli avslängda från tåget till Dortmund efter att vi "plankat" och den nitiska tyska konduktören (det är hans citat som återfinns i ämnesraden till detta inlägg...) började jiddra om 2000 euro i böter och tänkte ringa polisen (vilket vi lyckligtvis slapp undan tack vare återigen oerhört sympatiska och solidariska tyska medresenärer som hjälpte oss!) och vi har ätit mycket god mat, druckit god öl och klämt i oss en och annan Caipirinhas. =)

Jag vill återigen tacka alla som bidrog till denna tidiga 30-årspresent, det är ett minne för livet, tack så himla mycket!

4 kommentarer:

Livet och vardagen med vildänglarna sa...

Låter som ni haft en kanon resa! :-D

A(dolf)lex sa...

Jag får nog utveckla det där med Nazikonduktören inom kort på vår blogg. Jag kommer kalla inlägget "Sanningen om Das Superweekend" där en rad avslöjanden kommer att göras.

Försökte sälja storyn till Aftonbladet men de bara garvade. Tydligen är Elisabeth Höglund story nummer ett.

Kul inlägg för övrigt och mycket fin video. TV4 nästa? = )

Tobbe sa...

Haha! Ja, det skulle ju inte bli till det sämre på TV4 iaf. ;)

Rebecca sa...

Vad snäll du är Sandra, det värmde! Känner mig som en strandad val, men tur att jag inte ser ut som en då:) Hoppas allt är bra med er! Kram