lördag 3 januari 2009

"Förbenade kalmariter!"

... så hade Tobbe själv sammanfattat julhelgen. Orsaken till detta uttryck var att inte bara en utan två KFF-mössor dök upp i jultomtens säck.. Mössorna var visserligen adresserade till Molly men Tobbe förstod tydligt piken.. Skämt och sido så hade vi en riktigt skön vecka nere på Öland. Julafton spenderades i Torsås tillsammans med Tobbes familj. Förutom god mat så blev Molly ordentligt bortskämd med massor av julklappar. Juldagen tillbringade vi i Ryd där ytterligare julklappar väntade (däribland den första av de röd-vita förbannelserna signerat vår kusin Helena).

I juldagarna passade vi även på att fira de nya familjemedlemmarna Molly och Siri. Mamma och Ramona stod för förberedelserna där min, Tobbes och Henriks familj var samlade och avnjöt en utsökt smörgåstårta och nöttårta.

Efter en vecka nere på Öland var det dags att åka upp till Stockholm igen för att fira nyår. Som vanligt spenderades denna hos Alex och Lisa (och numera även Norah). Det åts trerätters och spelades spel och vid tolvslaget gick halva styrkan ut för att smälla raketer (jag och Lisa stannade kvar med de sovande töserna). För alla er som har utstått Tobbes och Alexs tråkningar hela hösten om att de är oslagbara i tävlingar så kan jag nu meddela att den epoken nu definitivt är över. Det inleddes vid Malin och Jonas avskedsmiddag och på nyår stod det klart att Alex och Tobbes gyllene era definitivt är slut. Efter ett parti av "Kampen mellan kvinna och man", "Pratmakarna" och "skitgubbe" stod tjejerna (läs Ramona, Lisa och jag själv) som slutliga segrare. Med dessa ord avslutar jag 2008 års sista dagar.


"Undrar om det finns...


...något paket till mig?"


Tomten (alias Louise) hade lämnat gott om klappar under granen


Det här med julafton är inte helt dumt ändå..


Som vanligt rådde riktig julstämning i huset i Ryd.
Detta året var Molly och Siri särskilt välkomna.


Julfirande kräver givetvis matchande julklänningar


Siri och Molly eller Molly och Siri...
Ja hur är det nu..?


Ett bad i badkaret hanns också med. Här med pappa.


En fantastisk god tårta tillägnad Siri och Molly.


Hela familjen


Dagens hedersgäster


Siri tar en välbehövlig tupplur efter allt stohej


Norah och mamma Lisa är nyårsfina


Jag och värden (som inte kunde låta bli att tjuvkika på förrätts-förberedelserna)


Ramona och Chribba väntar förväntansfullt på maten


En nyårsfin prinsessa


Välkommen 2009!


Spelkvällen fick ett lyckat slut


Nyårsdagen spenderades i Solna med Alex och Lisa.
Här är Alex farligt nära att braka igenom (!)

8 kommentarer:

AlexandLisa sa...

1) Vi vann en jordskredsseger i Pratmakarna, ni hade knappt hunnit över halva fältet när vi gick i mål.

2) Enda anledningen till varför ni vann det första spelet var för att ni svarade "cylinder" på varje fråga.

3) Jag vill minnas att jag totalt sett mosade dig i skitgubbe.

Som jag ser det så är Tobbe och jag lika svårslagna som möjligt. Kanske dags att ge upp ambitionerna Sandra? Ni fick rösträtt 1921, räcker inte det?

På en mer allvarligare not, FY för Kalmar FF mössor! Jag hade blivit helt galen och jag litar på att Tobbe visade befogad ilska! =D

Anonym sa...

Yes!! Girlpower! Skönt att höra att ni håller fanan högt. Men jag var aldrig orolig, grabbarnas vinnande strike är helt klart över! :-)

Jag förstår att du hade blivit galen över Kalmar FF-mössorna, Alex. Det blir ju svårt att matcha det rödvita mot din grönvita musmatta... :-)

AlexandLisa sa...

Ja, precis som du matchar trädgårdsmästaren Juan från Mexiko som du så vilt och upphetsat pratat med Sandra om...

Anonym sa...

Juan är faktiskt en riktig trevlig kille! Jag skall genast se till att introducera er när du kommer på besök!

Anonym sa...

Förresten, måste bara säga hur SNYGGA ni är allihopa på nyårsfesten (ja, på jul också, men särskilt nyår!). Gillar din vita slips skarpt, Alex! Molto Bene, señore! :-)

AlexandLisa sa...

Ja, min vita slips blev ett lyckat val. Jag letade febrilt efter en bra slips ända fram till nyårsafton. Men det är seriöst svårt att hitta bra enfärgade slipsar, eller några överhuvudtaget.

Ville ha en röd men blev satisfierad med en vit, och visst blev det snyggt = )

Spana in den otroooooligt snygga jacka jag köpte på rea också samma dag =D

AlexandLisa sa...

Namnförslag till bilen då:

Titanic II
Kvicksilvret
Mollys pastejmaskin
Gollums syster
Gösta
Barbarella

Feedback önskas! = )

Anonym sa...

Hmm... Alla förslag är bra, verkligen. =D

Bäst just nu kanske Kvicksilvret är med tanke på att den har lite koppling till bilen (färgen då...).
Dock ingen vinnare än så länge.

Dom andra förslagen äv väldigt fyndiga och roliga men kanske är lite jobbiga att säga, "vi tar Gollums syster till Alex och Lisa, går snabbast då"... Men fyndigt som sagt. =D