måndag 7 mars 2011

Frysen är fylld

Efter att frysen länge har gapat tom på godsaker så kände jag att det var dags för en bakräd i går. Det blev bullar, chokladmuffins och Åsas gula rutor. Matlagning ser jag lite som ett nödvändigt ont men bakning är något som jag verkligen tycker om. Mamma har alltid bakat och haft frysen till bredden fylld med kakor och bullar (undrar hur jag har blivit en sådan gottegris..?) och enligt min mening så kan aldrig köpekakor konkurrera med ett äkta hembak. 

 Min personliga favorit är vaniljbullar, Tobbes är kanelbullar. Så det fick bli en blandning av dessa (+även några kardemummabullar).

 Kladdkakemuffins. Grymt enkla men goda.

 "Åsas gula rutor" (har fått receptet av svärmor Åsa) även kallat Silviakaka.


Molly var också med på ett hörn och gjorde täta kvalitétskontroller.


Även grannen Vendela 6 år kom över och hjälpte till med bullbaket. Med sig hade hon en kasse med kläder som Molly fick, kanoners!


Till helgen är det dags för Tobbe att göra ytterligare en fotbollsresa, denna gång med destination Rom och derbyt Roma-Lazio. Förutom fotboll så lär det väl bli en och annan kulturpoäng också misstänker jag. 
Så Molly och jag är solo i helgen igen så om någon vill hitta på något på söndag eftermiddag så får ni gärna höra av er, vi är på det mesta! :-)

12 kommentarer:

Martina och Daniel sa...

mmmm.. vad gott det ser ut!

Malin sa...

Åh vad mumsigt! Jonas hälsar att det var helt rätt av Molly att göra lite stickprov då och då, han följer ju som bekant själv den regeln slaviskt... ;-)

Kramar från Austin!

Guldkorn by Elin sa...

Åh vad gott! Du har alltså blivit en riktig bullmamma då ;)
Härligt!

Lisa sa...

Jag längtar redan till nästa fikastund.. Det finns inget som slår familjen Hedbergs fika :)

Sandra sa...

Martina: Mmm.. det var det också!

Malin: Inte mycket deg över efter ett pepparkaksbak med Molly och Jonas då med andra ord.. ;-)

Elin: Haha! Jo, det är väl så.

Lisa: Tack snälla du!

Anonym sa...

Känner lika dant där.. matlagningen lämnar jag gärna över till Henrik. Men bakning står jag gärna själv för (och Siri) Här hemma gjorde vi nyligen semle-bullar, snoddas och syltrutor. Faktum är att det var första gången jag gjorde snoddas! Kan du tänka dig, något som jag tycker att du alltid har i din frys..
Kram Diana

Lisa sa...

Snoddas? Där jag kommer ifrån heter de kärleksmums :)Det var det här med Ölandsregler (ler) och som det även heter; kärt barn har flera namn...

Jag måste för övrigt säga att Rydkakan var väldigt smarrig... :)

Och när vi ändå är inne på baktemat; Är det någon av er som testat cupcakes? Jag tycker frostingen var knepig att få till....

Sandra sa...

Diana: Då var det verkligen på tiden! :-)

Lisa: Kärleksmums, Snoddas, Mockarutor.. Kärt barn har som sagt flera namn!

Kul att du gillade "Rydkakan", suverän om man snabbt vill stilla sötsuget. Du får helt enkelt inhandla en form på Classe på lördag! :-)

Har inte provat cupcakes så jag har tyvärr inga bra tips att ge!

Anonym sa...

Ja, det är kul att baka!! Cupcakes står på listan att försöka sig på här snart! Borde inte Malin ha några tips där? Har för mig att jag sett fina bilder från hennes blogg, om inte annat så bor hon ju i Cup cake - landet.
Diana

Lisa sa...

Vi får helt enkelt ha en cup cakes bakar-dag allihopa med Malin som fröken :)

För att stilla sötsuget har jag snöat in på att göra chokladbollar.. Norah som inte är så förtjust i bakverk brukar trycka i sig fyra styckna medan vi gör de tillsammans :)

Malin sa...

I'm on the mission! :-) Vad har du testat för frosting Lisa? De jag gjorde till Maddies födelsedag var cream cheese-baserade tror jag. Och färgade med karamellfärg såklart :-)

Lisa sa...

Jag gjorde frostingen med philadelphiaost, florsocker och smör... blev för tjockt och svårt att bre på, inte alls som på bilden.. Jag får helt enkelt testa igen och igen och igen... :)