måndag 3 maj 2010

Höjdskräck a' Petersson

Nu är det bekräftat. Jag lider liksom min mor av höjdskäck. Skräck kanske inte är rätta ordet men bra obehagligt är det allt. Jag hade mina misstankar redan för några år sedan när Tobbe lurade upp mig i "Fritt fall" på Gröna Lund.. Det var en minst sagt otrevlig upplevelse som slutade i tårar (mestadels på grund av chock men kanske även lite ilska över min naivitet). Jag minns att Tobbe vid ett tillfälle när vi satt högst upp i tornet och väntade på att åka ner sa "titta där är globen" i ett försök att distrahera min alltmer krypande ångest (kan jag tillägga att detta inte lyckades). Igår var det dags att återigen bevittna Stockholms utsikt, denna gång från just Globen.

Mamma och pappa hade fått en åktur upp i Sky View i present av Ramona och Christopher och vi bestämde oss för att följa med. Man åker helt enkelt upp de 130 metrarna till Globens topp i en glaslift. Jag måste säga att mamma var jätteduktig som faktiskt vågade åka upp. Summan av kardemumman är att jag och mamma satte andan i halsen vid ett flertal tillfällen då Molly, förmodligen helt ovetandes om att hon befann sig 100 meter upp i luften, lutade sig mot glaset och gjorde både den ena och andra konsten.


Höjdskräck är uppenbarligen inte något som den här Hedbergstösen lider av. Tydligen är det alltså ett Peterssonskt´ fenomen.




Jag och mamma höll oss däremot på ett betryggat avstånd från fönstren.

Mamma var duktig och höll god min (eller nästan iallafall...) =)

Mamma och pappa kom upp till Stockholm redan i torsdags kväll men då de sov hemma hos Ramona och Christopher så träffades vi först på fredagen. De fick då följa med och hämta Molly på dagis vilket jag tror att de uppskattade. Sedan var det dags att åka till Plantagen för att inhandla lite växter. Tillskillnad från mamma och pappa så har jag inte särskilt gröna fingrar och behövde därför hjälp med att inhandla lite växter till altanen. Det blev en kruka till framsidan och en till baksidan. Pappa hjälpte dessutom till att lägga lite ny jord i vår lilla rabatt så att vi kan sätta lite blommor när det blir lite varmare. Kom just på att jag inte har tagit någon bild på det färdiga resultatet, här ser ni dock några bilder under färdens gång.

Pelargoner fick det bland annat bli. Tydligen ska de vara ganska lättskötta (ett kriterium från min sida).

Sen var det bara att bege sig hem och plantera

Pappa hjälpte till att lägga lite ny jord i vår lilla "rabatt". Tanken är att här ska planteras lite blommor när det blir varmare väder.

När Tobbe kom hem från jobbet tog vi fram grillen för första gången i år.

Det var dock i kallaste laget att sitta ute så hamburgarna fick avnjutas inne.

I helgen har vi också hunnit med att gå på 30-årskalas. Tobbe kompis Ted fyllde år och det var full rulle med huset fullt av vuxna och barn.

Värdparet bjöd på trerätters middag. Hur smarrigt som helst!

 Novalie och Molly

Söta Novalie

Nu är det snart dags för en kvällsmacka och sen ska jag krypa ner i sängen. Jag avslutar med lite blandade bilder från helgen (kom på att det fanns ytterligare några). 
Molly hemma hos Ramona. Tröjan  med "pipi"och en"est" fick hon av kusin Siri i julklapp.

Lämpligt nog så fanns det en sandlåda precis utanför Ramona och Christopher hus. Det var dock ganska rått i luften.

Mormor och Molly

I söndags var det dock desto finare väder. Här en fika på altanen tillsammans med en höggravid (eller snart iallafall) Ramona och mamma.

6 kommentarer:

Malin sa...

Fina bilder! Ser fram emot att se det färdiga resultatet (både Ramonas och Cribbas bebis och altanen, haha!) i sommar! :-)

Kram!

Alex sa...

Haha, man kan lugnt säga att Molly inte är höjdrädd = ) Måste testa vad Norah tycker över det.

Riktigt sköna bilder i övrigt. Tyvärr så fungerade inte din pappa som en "lucky charm" riktigt på derbyt. Vi får ta med oss Marie istället nästa gång!

Anonym sa...

Snart kommer fler medlemmar ur familjen Petersson på besök!! Ska bli så kul att träffa er alla!

Siri har också en pippi-tröja, köpte den förra veckan. Insåg inte att den var exakt lika dan som vi gett till Molly :-)

Undrar om jag också är höjdrädd... Insåg ju när jag gungade med Siri att jag blev illamående. Det är väl också ett släktdrag från mamma ;-)

Kram Diana

Cameron sa...

Sky View verkar ball! Måste man ju testa någon gång :)

Sandra sa...

Malin: Haha! Jag ska försöka ha allt klart tills ni kommer. Då pratar jag om blommorna alltså.. ;-D

Alex: Nej min far hade inte den positiva effekt på derbyt som vi hade hoppats på. Bättre lycka nästa gång!

Diana: Ska bli SÅ kul när ni kommer upp! Vi längtar!

Chris: Det tycker jag. Trots höjdrädsla så var det faktiskt (!) rätt shcysst utsikt. ;-)

Tobbe sa...

Haha! Obetalbart när Marie & Sandra skrek och ojjade sig över att Molly lutade sig över fönstret... =D