torsdag 13 maj 2010

Från junibacken till nangilima

Nu sover hela huset. Egentligen borde jag nog också göra det men jag är inte riktigt trött. I gårkväll kom Siri, Diana och Henrik hit och i morse vaknade tjejerna okristligt tidigt så jag förstår att de andra har stupat i säng (själv hade jag lyxen att få sovmorgon vilket förmodligen är anledningen till att jag sitter här och knappar istället för att sova.)

Vi har verkligen haft en jättebra dag idag som har toppats med fint vårväder. Vi hade bestämt att vi någon gång under helgen skulle göra ett besök på Junibacken, förslagsvis lördag, men då vi i morse såg att de utlovade sommarväder på lördag (nåde de om de ljuger) så stuvade vi om lite i planeringen då det känns som att man helst vill vara ute en sådan dag. Så vi bestämde därför att åka till junibacken redan idag och hänga på låset när de öppnade.

 Här har vi just parkerat bilen och går med raska steg mot Villa Villekulla.

Eller nja.. Att sitta och pilla med smågrus är underskattat (tycker nog Siri och Molly iallafall). Är det fler som känner igen sig i att en ack så kort sträcka kan ta LÅÅÅNG tid att gå...? Vi hade dock inte brottom så det var helt ok. =)

Framme tillslut

Siri och Molly kollar in Alfons Åbergs hus (ja det är inte bara Astrid Lingren-karaktärer som återfinns här)

Här har vi dock en välkänd figur (och då menar jag inte Molly)

Diana, Siri och Lilla Gubben

Vad är väl ett besök på Junibacken utan en titt i Villa Villekulla?


De hade även en pippiföreställning som lockade massor med barn

Jag tror dock att Molly och Siri tyckte det var roligare att vara i "lekavdelningen"


Trots att Junibacken var mindre än vad jag förväntat mig och trots att tjejerna egentligen är för små för att känna igen karaktärerna i Astrid Lindgrens berättelser (det skulle väl vara Pippi då) så var det väldigt roligt. Molly och Siri hade istället stor behållning av alla små uppbyggda miniatyrhus, skepp, rutschkanor etc. Det ska bli jätteroligt att göra ett besök igen när de har blivit lite äldre och känner igen karaktärerna. Jag tycker själv att Astrid Lindgrens berättelser är fantastiska så förmodligen lär det inte dröja länge tills Molly har koll på Emil, Barnen i Bullerbyn och Prussiluskan. =)

Efter vårt besök på junibacken kände jag och Diana oss sugna på att vara lite kreativa så vi åkte till Skärholmen och Panduro och köpte lite textilfärg. Medan Molly och Siri vad ute och lekte gick vi lös på några nyinhandlade barntröjor. Resultatet ser ni nedan. =)

Det var kul och inte så svårt som jag trodde. Hoppas bara att de håller lika bra i tvätten som det utlovas på färgburken.

Kvällen avslutades med skyping med mormor =)

I morgon är en ny dag med nya aktiviteter. Men mer om det i nästa inlägg.
God natt!

1 kommentar:

Malin sa...

Vilka söta kusiner! Och vad fina tröjorna blev - nu blev jag genast mycket pysselsugen! Ser fram emot tutu-pysslet!!! :-)