tisdag 12 april 2011

Sova är överskattat

Jag är helt slut efter en otroligt intensiv helg som gräsänkling. Heter det förresten så även om man har barn tillsammans? Det kanske heter ensamstående för en helg?

Sandra drog ju till London i torsdags och hur som haver så har jag varit långt ifrån ensam i alla fall. I lördags var det fullt ös med två barn under 1 år, tre barn i 2,5-årsåldern, ett barn i 5-årsåldern och fyra barn i 30-årsåldern (Alex, Ted, Christopher, jag och Lisa som också kom ner en liten stund). Mycket folk med andra ord men jäkligt trevligt. =) Eder undertecknade försökte även i bästa mån att ordna med lite grillat käk (förbaskat god BBQ-sås Pärts!!) på vår klotgrill som har ett bäst-före-datum redan när man genomfört köpet men jag lyckades ändå att utfodra allihopa, säger dom iaf.

Lördagen började dock med att Molly och jag handlade allt inför grillningen tillsammans med Alex och Norah och sedan var det dags för ett tandläkarbesök för Molly, det första förstås. :) Vi hade pratat om det ganska länge, ända sedan lappen kom, att tandläkaren skulle kolla om det fanns några tandtroll, att hon skulle få en ballong och klistermärken (det skulle anordnas ett slags barnjippo, allt för att avdramatisera det förstås) och allt var frid och fröjd. Tills vi faktiskt var på väg dit, "jag vill inte att tandläkaren tittar på mina tänder!" och "jag har inga tandtroll!"... Det var riktigt gnälligt där ett tag men när jag lovat henne en glass efteråt så blev det andra toner. =P Och när det var hennes tur så hoppade hon upp på stolen, öppnade snällt munnen och lät tandläkaren räkna och känna på alla tänder. Allting såg jättebra ut, alla tänder fanns där, hårda & fina och ett jättefint bett. Det kändes som en grymt stor belöning för allt slit, tjat och kämpande med tandborstningen som det är väldigt ofta i början. Nuförtiden går det oftast rätt bra, lite trilskande är det förstås men man får faktiskt borsta dom till slut.

Ballong och fiskdamm efter tandläkarbesöket.
Sedan raka vägen till Konsum för en glass... =D

När vi hade ätit färdigt så dök vår kära katt, Casper, upp med en liten "present" i munnen... Christopher kom ut från rummet när han hade lagt Lukas och pekade med stora ögon ut mot altanen på Casper som stod där med en fågel i munnen...! Han ville väl imponera på våra gäster eller liknande och jag vet inte om det lyckades men förvånade blev vi allihopa i alla fall.

Det är en grym värld vi lever i. Molly såg mig
naturligtvis flytta på den idag och frågade vad det var...

När alla gäster hade gått och barnen somnat (Christopher och Lukas sov över) så var det dags för dom stora barnen att ha en TV-spelskväll! Alex kom ner med PS3:an och här hoppades jag på att få avsluta det här inlägget med ett skönt slut där vi satt uppe till midnatt, lirandes TV-spel och hade "killsnack". ;) Men det var sannerligen inte slut på den här kvällen och natten för min del...

Vi lirade fram till ca kl 22.30 när vi hörde Molly hostade till och blev lite ledsen, rent rutinmässigt kvällsbeteende förstås. Jag går in för att trösta henne och känner med handen att det är lite blött på kudden, tänder lampan och möts av (känsliga läsare bör sluta läsa här!) en riktig spykaskad som ligger över halva kudden, lakanet och Mollys hår... Magsjukan var ett faktum och det var bara att tvätta/torka Molly så gott det gick, byta sängkläder, lägga om Molly och slänga in grejerna i tvättmaskinen. Hann inte ens sätta på tvättmaskinen innan det hörs gråt från Mollys rum igen och det har kommit en ny spya. Suck... Men det var bara att göra om samma procedur igen och tur i oturen så hann dom sängkläderna också med i tvätten, yay...

Men det var inte slut där. Molly spydde fyra(!) gånger på nästan en timme och Alex konstaterade att det bara var att dra hemåt och lämna oss åt vårt öde. Natten fortsatte sedan i samma stil, hon spydde ytterligare tre gånger ( kl 01.30, 03.00 och 05.00) och trots att tvättmaskinen & torktumlaren gick varm så tog hennes sängkläder slut och hon fick till slut låna våra stora lakan och kudde.
Hon spydde faktiskt ytterligare en gång när vi åt frukost men det var bara lite vätska, förstås. Efter det så var Molly hur pigg som helst, dock inte med så stor aptit vilket man känner igen. Jag var heeelt slut igår som man kan tänka sig men det hindrade mig inte att åka till Solna och följa AIK på plats i hemmapremiären mot Mjällby. Och här måste jag tacka Ramona som hoppade in som barnvakt istället för Jeni (som inte ville riskera att bli sjuk förstås), eftersom att Lukas och Christopher förmodligen redan hade blivit smittade i vilket fall som. Otroligt snällt av dig Ramona och ett stort tack!

Molly mus var självklart också trött igår

Som vanligt när jag varit borta från bloggen en längre tid så bara häller jag ur mig orden och det blir ett alldeles för långt inlägg, ber om ursäkt för det och jag ska mig. Det blir mitt första april-löfte. Tills vi ses igen nästa gång så bjuder jag på en bildkavalkad istället för text, annars får jag sitta upp till kl 03.00.

Vi var några grabbar som drog till Skottland
i sommarvarma februari 

 Vi bodde i kulturhuvudstaden Glasgow...

 Men besökte även Edinburgh, som på riktigt
var en vacker stad och som måste besökas igen

 Självklart så stod det fotboll på menyn.
Här utanför Tynecastle Stadium i Edinburgh, värd för
matchen Hearts-Dundee Utd, en skitmatch men så var
det också en aptitretare inför en annan match

 Nämligen Old firm! Ett otroligt hett och laddat derby
i Glasgow, inte bara en match mellan två olika fotbollsklubbar
utan även en match mellan katoliker och protestanter!

Nästan 60 000 åskådare skapade den mest fantastiska
atmosfären jag någonsin har upplevt utomlands!


 Några usla svenska grabbar blir sedan bjudna till en
privat klubb efter matchen av ett par helt okända
skotska gentlemen, det är gästfrihet på högsta nivå!

 Ett par av grabbarna byttes ut och vi drog tre veckor
senare till romantiska Rom!

Colosseum besöktes, förstås

 Det som slog mig med häpnad med Rom var att det runt
varenda gatuhörn (bokstavligt talat) fanns den ena
fantastiska byggnaden efter den andra

Utsikt från Peterskyrkan

Inifrån samma kyrka, imponerande är bara förnamnet

Självklart blev det lite fotboll också ;)
Derby della Capitale, Roma-Lazio!

 Satt rätt nära Lazio-klacken som hördes rejält

Roma-klacken, till dagen väldigt tysta av någon
anledning, gissningsvis en protest mot att det har
gått lite knackigt sista tiden



Det har även hunnit bli derby här hemma.
Premiärmatchen "borta" mot dIF slutade 0-0 och
det är så otroligt skönt att det äntligen är igång!

 Och det är så otroligt skönt att värmen också
har kommit till Sverige! Taget idag, var hemma
med Molly (syns i bakgrunden...) som fortfarande
hade några timmar kvar av sin karantän

That's it folks! Lovar att inte vara borta från er så här länge igen, mest för att undvika dessa mastodont-inlägg. ;) Kram!

5 kommentarer:

Malin sa...

Yay, vilket bra inlägg! Fina bilder och rolig text!

Men vilket sjukt (i dubbel bemärkelse) sammanträffande: det var EXAKT så vi upptäckte att Mathilda hade kräkan också! Lite kvällsgnäll, man går in för att stoppa om, sedan: S**T!! Kan meddela att tvättmaskinen gick varm här en natt också...

Kul att ni gillade såsen! :-)

Tobbe sa...

Då vet ni vilket h-e det var. :) I vanliga fall så hade vi varit två, så att man åtminstonde kunde turas om... Molly var duktig varje gång jag kom in, hon la sig på mattan tills jag bäddat klart och somnade på två röda när hon la sig igen. :)

Alex sa...

Trevligt inlägg Tobias, be för fanken inte om ursäkt för att det är bra!

Jag garvade mest åt Casper, för det var så typiskt honom. När jag var kattvakt så var det rena Mauschwitz ute på verandan med gåvor. Han såg så sjukt stolt ut när du klappade honom efteråt. Lite "It was for you my master".

Trist dock med Molly, du var inte piggast i söndags. Men det vägdes i och för sig upp av den kanske roligaste AIK-matchen på riktigt länge.

För 22:an är Britney Spears!
Och nummer 15 är Lady Gaga!

Lisa sa...

Jag har saknat dina sköna inlägg, Tobbe :-)

Har inte sovit så bra jag heller de sista nätterna, haft ett öga och öra vaket hela tiden för att vara beredd på att "det" ska ske... blir så lätt "sken-magsjuk" när vänner omkring en insjuknar, t.om känt sympati-illamående ända bort till Austin :-)

Tobbe sa...

Vad gulliga ni är. =)
Skönt att Norah (och ni också för den delen) duckat för det, den här gången. Men man kanske inte ska ropa hej än eller?