tisdag 26 april 2011

Att sova i en solstol vid påsk

Risk för att det blir lite pretentiöst det här inlägget men det får ni ta. Det har nämligen varit en jäkligt skön påskhelg, solen och värmen kom på allvar och jag kan inte beskriva i ord hur mycket jag ser fram emot min semester/pappaledighet som ska spenderas typ hela sommaren på Öland/Småland.
 
Det var inte mycket Tobbe i förra inlägget och det hade sin enkla förklaring i att jag jobbade hemifrån (på Öland då förstås) och fick snällt göra som ni, läsa om det på bloggen.

Jag hittade dock på aktiviteter på egen hand senare på torsdagskvällen, bl.a. så cyklade jag till bussen uppe vid "stora vägen" (ca 2km) för att ta mig in till Kalmar. "Wow..." tänker ni men det är en riktig klassiker som jag inte har gjort på länge. Tror att jag har berättat detta tidigare men när vi gick på gymnasiet så cyklade vi till och från bussen när man hälsade på i Ryd, med både sköna sommar- och jobbiga vinterturer.  Det var verkligen inte roligt att skjutsa Sandra på pakethållaren när det låg decimetrar med snö, blåste som bara den och det var bäckmörkt... Gatubelysningen har ju fortfarande inte hittat dit så det var fortfarande fruktansvärt mörkt när jag hoppade av bussen vid natten mot fredag, så jag pluggade in hörlurarna och pinnade på som f*n (det var faktiskt liiite läskigt...)!


Vad gjorde jag inne i Kalmar? Jo, kollade på fotboll med några grabbar. AIK lirade hemma(!!) på Råsunda men jag fick lösa det så gott jag kunde och bokade in grabbarna för en kväll på O'Learys. Det var jättetrevligt men personen som planerade spelschemat den här säsongen måste ha varit full, match på en skärtorsdag när säkert halva Sverige befinner sig på vägarna ut till släktingar och landet?? AIK vann iaf mot IFK Fiskrens och det firades med en öl på bl.a. syrran Louise krog, som dock befann sig på Cypern typiskt nog. Men det blev inget längre nattsudd som sagt.


Långfredagen åkte vi ner till Torsås och hälsade på Göran & Åsa. Vi tog med oss lite kinakäk från Kalmar, inte särskilt påskigt men gott var det! Efter middagen så gick Molly och jag ut på äventyr i skogen. Vi gick en bra bit och det var jäkligt mysigt, kändes så lyxigt att bara få en stund för oss själva, helt ensamma ute i en tyst skog (ja, fåglar hörde man förstås). Vi plockade lite kottar, hoppade över åar, klättrade på ett "berg" (var typ en större sten på 2*3 meter...) och kollade lite närmare på älgbajs, det var massor med älgbajs... Försökte även hitta ett jakttorn som jag visste fanns på ett ställe och som vi kunde klättra upp i och kika ifrån men hittade den inte, fick senare reda på av Göran att den var borttagen. Men så fort jag nämnde tornet så frågade hon om vart slottet var hela tiden... =D "Ja, alltså det är inte sånt torn...".

På väg tillbaka till Öland från Torsås med farsans keps

Just det, självklart hade Casper "Butcher" Hedberg
fixat en ny souvenir när vi vaknade på skärtorsdagen 

Påskafton började med en frukostfika hos Kristin och Oskar i deras fina hus i Glömminge.

  
 Sol sol sol! Elin och Diana med Tage myser i solen

 Kristins grabbar har verkligen ALLT man kan tänka sig vilja
ha på sin stora trädgård, för både små och stora barn. ;)
Hoppetossan Molly kan självklart inte motstå när det vankas studsmatta

 Molly klättermus.
Det fanns också riktigt bra klättring i form
av träd men även ett slags träskepp som dom
byggt upp runt en rutschkana, need I say more? ;)

"- Hur många norrmän behövs det för att tvätta en bil?
- Två. En som håller i svampen och en som kör bilen framåt och bakåt."
Erkänn, ni fick samma tanke (på valfritt skämt) när ni såg den här bilden?!

 Men den var skön iaf!

 Obligatorisk påskmiddag och då blir man så här glad!

 Ännu mer obligatoriskt!


 Och ännu mer oblig...! Ja ja, det
är påsk, ni fattar.

Påskdagen började med ett besök till Sandras farmor Astrid för en fika.


Tjejerna bänkade sig vid fikabordet innan vi andra ens
hade hunnit tagit av oss skorna...

Mamma/moster Sandra läser i skolboken från 1948, som jag nämnt
i ett tidigare inlägg pga den här väldigt främmande texten.
Hon hoppade dock över det stycket ;)
 
 Tog ju den här bilden på Molly senast vi var hos Astrid och
kunde inte motstå ta ett till, med kusinerna den här gången

 Efter fikat bagav vi oss tillbaka till Petersons residence
för some BBQ av korvar! Molly var så gullig, satt med
morfar under hela grillningen och kände om det var
tillräckligt varmt och annat

Yummie! Jag somnade för övrigt i en
av solstolarna för någon timme innan maten,
sjukt nice att redan nu kunna jobba på brännan ;) 

Stackars Marie blev tyvärr rejält sjuk redan på
långfredagen och det var först här på söndagen som
hon kände sig piggare och orkade umgås. Tur att vi
kommer att hälsa på under i stort sett hela hennes
semester i sommar sen!

 Ätit mycket av den goda maten och godiset, självklart
måste vi röra på oss lite. Med betoning på lite, vi sparkade
mest bara bollen över stängslet i stort sett...


Som ni förstår så har det varit en helt fantastisk påskhelg, jag försöker att inte låta glättig när jag säger det men det var verkligen hur skönt som helst.

Resan hem under måndagen gick bra, det flöt på bra och vi slapp köer. Jag & Christopher hoppade av i Södertälje för en match mot Syrianska och jag antar att ni alla har läst om nötterna som förstörde matchen. Det blev 20 min spel plus 40 min väntan på beslut, sen var det bara att dra vidare hem till Segeltorp... Men men, vi hade iaf tur med vädret, som övriga dagar i påsk som sagt.

2 kommentarer:

Alex sa...

Och vi har i alla fall varandra för att fortsätta på slutet! (Var det där skämtet ens roligt från början?)

Underbara bilder från Öland. Saknar dock bilder på Berts beordrade utbyggnad av Rydgården.

På tal om hur ord kan tolkas fel och Mollys "Slott" av torn: Blev rätt roligt när jag och Norah skulle hämta paket på posten.
"Mamma fyller år!"
"Nej, Norah, det är inte ett sådant paket, det är..."
"Pappa fyller år!"
"Nej Norah, alltså det är..."
"Norah fyller år?"

Det sista följdes av jordens mest hoppfulla och luriga min som var obeskrivlig. Till slut fick jag förklara att det finns paket som man får och paket som man skickar på posten. Och det köptes, tro det eller ej, faktiskt rakt av =D

Tobbe sa...

Jag vet! Han har inte ens börjat skissa på utbyggnaden!

Deras logik är som sagt helt underbar. =D