torsdag 14 april 2011

London

Medan Tobbe hade nattvak och varvade spytorkande och maskintvättande så hade jag förmodligen en av de skönaste helgerna på länge. (Jag fick dock min beskärda del av magsjukdomen då jag själv insjuknade i tisdags...) I torsdags efter jobbet åkte jag till Arlanda och tog planet mot London för att hälsa på min gamla vän och kollega Diana. Trots att jag landade rätt så sent så hann jag redan under torsdagskvällen slås av att landskapet var så grönt och jag insåg ganska snabbt att jag kanske borde ha kollat vädret innan jag beslöt mig för att ta min vinterrock..  

När vi vaknade upp på fredagen sken solen och vi tog en lång och härlig frukost ute på altanen. Det här var för övrigt en av höjdpunkterna på resan, att efter en lång sovmorgon kunna sitta och äta långfrukost fram till lunch. :-)

 Diana dukar fram den ena läckerheten efter den andra

 Så god och nyttig frukost som jag ätit under de här dagarna var länge sedan sist

På fredagsens schema stod shopping! Efter att frukosten var avklarad begav vi oss därför in till centrala London och shoppinggatan Oxford street. Diana och Thomas bor öster om London i närheten av Canary Wharf som är ett av Londons finansdistrikt. De bor jättefint och härifrån är det enkelt att ta sig in till centrala London. Främsta målet för dagens shopping var klädesbutiken PRIMARK (tack för tipset Cissi!). Det var tokmycket folk men också tokbilligt! Hade man bara haft ork så hade man kunnat spendera en hel dag här. Här blev det alltså en hel del shopping till både mig och Molly.

 Mellan all shopping stannade vi upp för en god italiensk lunch.

Efter att shoppingen var avklarad för dagen så åkte vi till Russel Square för att leta efter en bänk som donerats till minne av vår gamla kollega som gick bort alldeles för tidigt.

 Russel Square - En vacker dag för en vacker stund

Elever och kollegor till Matt har genom denna bänk skapat en naturlig plats för att minnas allas vår bästa Matt.

Dagen bjöd alltså på tvära kast mellan glädje och eftertanke. Skönt att kunna dela detta Diana.
På kvällen slöt sedan Thomas upp och vi gick till en lokal indisk restaurang som sedan avslutades med en promenad ner till vattnet. Diana och Thomas bor på en halvö och mellan dem och Greenwich skiljer enbart Themsen.

 Om man tittar riktigt noga (klicka på bilden så den blir stor) så ser man en svag grön linje i luften. Det är den sk. nollmeridianen.

 Samma vy fast dagtid. 
I bakgrunden ser vi Old Royal Naval College, ett forna militärsjukhus och kungligt palats.

 Thomas och Diana spanar ut över Themsen som just nu hade lågvatten

Sedan tog vi en promenad genom en tunnel under Themsen och kom ut på andra sidan, dvs. Greenwich park och observatoriet.

 Jag och Diana utanför porten till Greenwich park som bjöd på fantastisk natur.

 Blommande körsbärsträd och påskliljor

 Utsikt från "andra sidan". De höga byggnaderna ni ser är Canary Wharf. Här finns just nu Storbritanniens högst belägna byggnad.

 Det fina vädret lockade fram årets första glass!

 Diana och Thomas

 Även syrenerna höll på att slå ut!

 Efter promenaden i Greenwich åkte vi till Imperial War museum. Ett fantastiskt museum om bland annat första- och andra världskriget och kalla kriget. 1900-tals historia när den är som bäst!

 På lördagseftermiddagen gjorde vi ett besök i Chinatown och en kinarestaurang där jag bjöds på en annorlunda matupplevelse. Där gick man nämligen runt med vagnar och stannade till vid bordet och så fick man säga till om man ville ha något på vagnen. Annars kunde man vänta på nästa vagn. Det blev många nya smakupplevelser i form av dumpling av alla dess slag. Kul!

 Kvällen avslutades sedan med musikalen Blood Brothers. Helt suverän!

På söndagen blev det ett snabbt besök in till stan för lite mer shopping innan det var dags att åka till flyglatsen. Söndagen bjöd också på andra roliga nyheter! På söndagsmorgonen fick jag nämligen ett sms från tvillingsyster att jag blivit moster till en liten Tage! Fantastiskt! :-)

Summan av kardemumman är att det var en riktig kanonhelg! Jag fick ladda batterierna och njuta av riktigt fint väder. Nu hoppas vi att det fina vädret kommer hit snart (men det är ju på G nu iaf). 

Men jag lyckades som sagt inte ducka för magsjukan. I tisdags var det min tur att ligga dubbelvikt på toaletten. Idag känner jag mig dock hyfsat pigg igen. Tobbe har mirakulöst nog klarat sig, peppar peppar, så nu får vi hoppas att vi har haft vårt för den här gången..

2 kommentarer:

Malin sa...

Vilken kanonhelg ni hade i London! Och vilket underbart vårväder, så fint när allt är utslaget och krispigt! :-)

Skulle också vilja besöka RS och Matts bänk, fint att ni gjorde det tillsammans. Verkligen någon som gick bort alldeles, alldeles för tidigt
:-(

Trist att du också fick magsjukan, den är hänsynslös!

Lisa sa...

Skönt med egentid och vilken lyx att äta frukost utomhus OCH ända fram till lunch :-)

Tråkigt dock att du fick en sån absurd "landning" hemma igen :(

Hoppas vi kan sitta ute på altanen och äta tårta på söndag! Kram!