torsdag 15 juli 2010

Nio timmar till, sedan semester!

Jag filade på semesterkänslan genom att åka till vårt kontor i Åsensbruk (yup, google it!) i Dalsland. Tåget gick okristligt tidigt igår morse, kl 06.10, bussen till tunnelbanan hade inte ens börjat åka vid den tiden... Anledning till resan är vi har ett nytt gäng som ska ingå i vår support och jag skulle försöka lära dom som mycket jag kan vilket gick bra.

Nu sitter jag dock på tåget hem igen och jag kan säga att det har inte varit särskilt inspirerande att jobba där dom här två dagarna (har ni googlat/wikipediat det än?). Kontoret ligger nämligen i en nedlagd pappersbruk som lades ner i mars 2009. Över 400 pers blev arbetslösa i en ort vars invånarantal uppgår till 524 personer (2008), alla bodde självklart inte just i Åsens men alla i orten kände någon eller har själv jobbat där någon gång. Det är inte särskilt unikt, så är det överallt i vårt kära land tyvärr och det är verkligen tragiskt att höra och se varje gång det händer en mindre ort/stad. Vårt företaget är ett av få som hyrt in sig i dom stora tomma, kala lokalerna och det kändes nästan spökligt att gå omkring där, kika bara på några av bilderna nedan.


Nej, inte mitt kontor men likväl muggen,
som man iofs kan se som sitt andra kontor,
eller hur grabbar...?! *höhöhö*

Bruket i bakgrunden. Idag var det, helt seriöst, regn
från kl 10 och hela dagen tills det var dags för mig
att åka hem igen (runt halv fem). Här är jag på
väg till den enda lokala restaurangen...
...som serverade en alldeles förträfflig sallad, faktiskt.
När bruket fortfarande var igång var det säkert full
rulle här, nu var jag helt ensam kl 12.30 

Men allt var inte grått, tråkigt, regnigt, kalt och oinspirerat i Åsensbruk. Dalslänningar ska vara grymt stolta över sin fina natur med sina dalar och berg. Och det var fint när jag kom dit igår, så fint att jag t.o.m. tog mig en liten promenad längs Dalslands kanal (som Göta kanal fast kortare) vid hotellet som låg i Håverud (yup, ni får wikipedia det med!) för att skaffa mig lite kulturpoäng.

Kanalen har 31 slussar och är 250 km lång

Byggherrar var Nils Ericson och Werner
Ericson och kanalen byggdes år 1865-1868 

Akvedukten i Håverud, populärt turistmål och jag
kan bara hålla med, det är riktigt fint

Tydligen så kan man ta sig hela vägen
upp till Norge och sedan ut i havet, säkert
den vägen dessa förnäma tyskar tagit

Japp, that's me vid akvedukten.
Kulturmätaren gick upp i taket efter
detta kort!

Sista bilden, frukost på hotellets veranda.
Som dock blev abrupt avsluten av ett litet
kritiskt jobbsamtal, typiskt...

Imorgon kväll börjar semestern och det ska bli så jäkla skönt! På onsdag drar vi till Sardinien (någon som missat det? ;) ), yihaa!
Har förresten fått rapporter hemifrån (och bilder, tack Sandra...) på att Molly har gjort nr ett i pottan flera gånger! Kunde man inte tänka sig för några år sedan, att man skulle bli glad över att se kiss i en röd potta i ett mms, mitt under frukosten. =P

Och med det avslutar jag detta inlägg, tack för visat intresse!

Kram!

3 kommentarer:

Alex sa...

Vilket fantastiskt resereportage. Känner att jag fick kulturpoäng bara av att läsa det =)

Anonym sa...

Hej Tobbe (och hej till din fina familj)!
Erkänner att jag googlade dig och hittade hit. Fick ett så kallat ryck o hade alldeles för mkt tid över framför datorn. :)
Blir så glad när jag ser att du ännu har din Sandra och att ni numer har en liten familj tillsammans! En liten Molly. Så fin hon är! Lite lik farsan :-) Ja, det är ju alltså Kristine från Tyresö som skriver. Hoppas verkligen att du Sandra inte misstycker för det är verkligen inte meningen med detta! Vill bara skicka en hälsning då jag blev så glad av att se denna blogg och er.
Jag är själv i en relation sedan 5 år tillbaka, vi har en 3 årig Linus och en bebbe som ska titta ut när som helst. Full rulle i livet med andra ord! Ni vet ju oxå hur det är.
Kanske va dumt o skriva här men jag hoppas som sagt att ni inte misstycker någon av er!
Jag kommer inte hänga här så ni behöver inte vara oroliga så. :-) Jag har snart fullt upp i mitt liv med två små grabbar (får en pojke till).
Tobbe, nästa gång jag ser dig någonstans kanske du blivit en gråhårig en, åren går! ;-)
Ha det gott o va rädda om varandra.
Kram från Kristine Perssoni Tyresö (som för en kort tid i livet hängde med Tobbe, men som till slut insåg att hans hjärta fortfarande var ditt Sandra!)

Tobbe sa...

Hej Kristine!

Kul att du hittat hit! Du är självklart välkommen att kika in här om du känner för det. =) Varken jag eller Sandra har ju "fejjan" så det är svårt att komma i kontakt med oss stofiler på annat sätt. ;)

Kul att höra att ni också har barn och ett till på gång!
Hoppas du orkar med i värmen med tanke på att ni snart ska föda och att allt går bra när det väl är dags.

Kram