fredag 18 juni 2010

Nu är det klart!!

Nu ska jag berätta något helt galet.

I måndags i förra veckan fick jag plötsligt ett telefonsamtal från en rektor på en grundskola som jag har sökt jobb på. Under våren har jag skickat iväg en del arbetsansökningar utan någon egentlig förhoppning om att det skulle resultera i något konkret. Så döm av min förvåning när rektorn, som ringde från en grundskola ute på Lidingö, undrade om jag hade lust att komma på intervju dagen efter!!

Sagt och gjort så gick jag på intervjun (som för övrigt kändes jättebra) och i fredags ringde rektorn och frågade om jag var intresserad av en fast tjänst som klasslärare i en årskurs 1!! Det kändes helt galet overkligt. Bara några dagar tidigare hade jag i princip gått helt ovetandes om den här tjänsten..

Nu tänker säkert många av er; "Men du är ju gymnasielärare".. Saken är den att jag redan i höstas började fundera på om jag istället borde inrikta mig på att undervisa yngre elever. Jag gjorde då slag i saken och sökte kvällskurser i matte och svenska för elever i grundskolans tidigare år (för att bli behörig att undervisa även i lågstadiet). Dessa kurser har jag alltså läst parallellt med jobbet nu i vår och det har varit jätteroligt! Men aldrig trodde jag väl att jag så här fort skulle få möjlighet att komma ut och jobba!

Idag på förmiddagen var jag iallafall ute på skolan och skrev kontrakt och träffade mina framtida kollegor. Det kommer vara totalt tre st 1:or och det var lärarna till de andra två klasserna som jag fick träffa idag. Det var två st medelålders kvinnor som verkar vara hur mysiga som helst. Och framförallt så vet de om att jag inte har något erfarenhet och att jag kommer att behöva rätt mycket hjälp till en början. Det som är skönt är att vi gemensamt kommer att planera upp terminen (lektionsplaneringen ska i stort sett se likadan ut i alla 1:or), jag kommer med andra ord ha mycket stor glädje av de andra två lärarna. Jag hoppas verkligen att det kommer gå bra, men jag har en bra magkänsla över det här jobbet. =)

Så vad händer nu? Jo jag kommer jobba kvar på Vattenfall fram till min semester, dvs min sista dag blir den 9/7. Det är självklart lite vemodigt att lämna ett jobb som man trivs så himla bra på, men ibland är det dags att gå vidare helt enkelt.

Terminen börjar den 12/8 för oss lärare med en kick off och lite planering innan det är dags för eleverna att starta. Men först ska jag som sagt ha lite välförtjänt semester!! =D

7 kommentarer:

Livet och vardagen med vildänglarna sa...

Vad roligt!! Grattis till nya jobbet!! :-D

Tobbe sa...

Grattis älskling! =)

AlexandLisa sa...

Som sagt - sommarens bästa nyhet!

Sandra sa...

Nathalie, Tobbe och Alex&Lisa:

Tack!! =D

Anonym sa...

Kul att kontraktsskrivningen gick bra!!!!
Lycka till!!
Martina hälsar också!

Kram Diana

Rebecca sa...

Gud vad skoj för dig Sandra, stort grattis!!

Sandra sa...

Tack så mycket Diana, Martina och Rebecca! =)