söndag 8 februari 2009

"Ölandsregler"

Ofta när jag spelar kort eller andra sällskapsspel brukar jag få höra kommentaren; "äsch, vad är det där för Ölandsregler" (jag tror bland annat att Diana och Madde kan känna igen detta fenomen?) Med andra ord tycks det (enligt andra) finnas helt unika regler för spel på Öland, regler som skiljer sig från de så kallade "riksreglerna"..

Igår stod dock inte de öländska reglerna i centrum, utan de östgötska. Efter att ha sett den första delfinalen i melodifestivalen (som för övrigt var ovanligt krånglig) och barnen hade somnat för kvällen var det dags för ett parti hjärter. Jag, Tobbe och Alex som har spelat många partier med hjärter i våra dagar, de flesta i Stagneliusskolans cafeteria, kände alla segervittring. Det visade sig dock att spelet blev mer komplicerat än väntat då Lisa hade helt andra regler än vi andra och efter att ha kammat hem spader dam för ***** gången i ordningen (vilket alla inbitna hjärterspelare vet inte är särskilt bra) svor hon högt över oss andra. Men handen på hjärtat så gick det inget vidare för mig heller inledningsvis. Jag får skylla på ringrostighet, men jag lyckades emellertid revanchera mig de sista omgångarna. Nåväl, kul var det iallafall med lite kortspel, det var alldeles för länge sen sist!

Slutligen några fler ord om melodifestivalen som var en av anledningarna till att vi befann oss hemma hos Alex och Lisa under gårdagskvällen. Röstningssystemet kändes onödigt krångligt och vi tyckte alla att det hade varit roligt om Caroline af Ugglas annorlunda bidrag hade gått vidare till globen istället för ett ganska blekt bidrag av Emilia.


Lisa uppskattade inte alls de internationella spelreglerna för hjärter;
-"Så här spelar vi inte i Snällebo"!


Både Molly och Norah fick vara med en liten stund
innan det var dags för sängen.


Alex och Norah


-"Hur mår du egentligen Norah?"


En glad Molly i hennes barnstol


Molly mus


Lea och Norah var på besök i veckan som gick.
Här Lea och Molly på golvet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ja,jag är i alla fall ingen dålig förlorare utan bara en mindre bra vinnare :)

Dessutom, för ordningens skull, vill jag påpeka att det var inte själva spaderdam jag var sur på (och inte heller kammade hem) som gjorde att jag kom sist, det var era urdumma regler som sa att varje spelare fick 26 poäng var om en spelare tog hem alla hjärter och spaderdam. Men som sagt, jag är (var igår) en mindre bra vinnare men en god förlorare!

Ps jag framhåller fortfarande att våra regler är bättre .....

Anonym sa...

Jag tycker du var en mycket god förlorare igår. =) Även jag lyckades hålla mig på mattan... =P
Att man svär när det går dåligt tolkar iaf jag som ett sundhetstecken. ;)

Fanns en länk i texten till Wikipedia förresten, såg du den...?

Nästa gång Lisa så ska banne mig du och jag dela på vinsterna!
No more mr and miss nice guys...!

Anonym sa...

Jag garvar fortfarande = D Hahahahaha!

Anonym sa...

Det här låter spännande! Jag kommer nog ihåg dessa "Ölandsregler" från Indien, det gäller att stå på sig, Lisa! :-D

Anonym sa...

Hehe.. Minns faktiskt att du och Martina höjde ett ögonbryn eller två över mina och Dianas regler...:-)

Lisa, håller med om att du är en god förlorare! Det är nog snarare så att din sambo där hemma är en dålig vinnare! :-)

Cameron sa...

-"Hur mår du egentligen Norah?"

Haha lysande :D

Hade jag varit med hade jag kommit sist Lisa. Jag + kort = katastrof :)

Anonym sa...

Chris; Vi får helt enkelt ta ett parti kort på lördag. Fast först ska vi lägga alla regler på bordet så alla är införstådda om vad som gäller :)

Diana sa...

Sandra, du får stå upp för Ölandsreglerna!! Men, faktum är att när jag spelar kort med Henrik så säger han alltid att jag kör "Rydregler" :-) Kan det vara så att du, jag och Madde satt där i vår Ryd-bubbla och hittade på egna relger? Nej, självklart inte!

Anonym sa...

Haha.. ja kanske borde rubriken vara "Rydregler" istället för ölandsregler.. :-)