måndag 23 februari 2009

Mormor, morfar och feber på besök

Idag är jag hemma från jobbet och vabbar för första gången. Sandra hade 39 graders feber igår och orkade knappt amma Molly på kvällen så vi kände att det var lika bra att jag stannade hemma någon dag eller två.
Och jag tänkte passa på att skriva lite medan båda tjejerna och båda katterna vilar ögonen i sängar och soffan...

I helgen så fick vi besök av Mollys mormor och morfar som kommit hela vägen från Öland. Morfar var dock lite krasslig och det är nog inte omöjligt att han är orsaken till att jag inte är på jobbet, att sängen är full av näsdukar och att Sandra är full av alvedon... ;)
Sjukdom till trots så var helgen jättetrevlig. Molly skiner verkligen upp när mormor ler med hela sitt ansikte och hon ler tillbaka med lika brett leende, hon t.o.m. skrattade så att hon nästan kiknade i lördags hemma hos Ramona och Cribba. =) Det största skrattet kom när Molly och mormor trummade på en trumma som ursprunligen kommer hela vägen från Uganda (som Ramona köpt under ett av sina missionärsresor för Smittskyddsinstitutets räkning). Morfar är dock fortfarande lite mer läskig och iaktas helst från ett behörigt avstånd. ;)
Besöket kändes, som alltid när det är över en helg, tyvärr väldigt kort och det är oerhört tråkigt att dom bor över 40 mil härifrån. Lyckos er Diana, Henrik och Siri...

Under söndagen så stod det sedvanliga babysimmet på schemat men först så skulle vi bjuda fastrarna Cissi och Jeni på lite frukost/brunch. Cissi bor numera i Linköping och var uppe i kungliga hufvudstaden för en weekend full av shopping och festande (eller ja, kanske inte riktigt så glamouröst, vad vet vi... ;) ). Jeni hade permission från båten Galaxy men ska på tisdag tillbaka ut på sjön igen för två veckors arbete. Efter att Molly fått lite presenter från Cissi (bl.a. en tröja som hon stickat själv!) och vi alla var mätta och belåtna så for vi iväg in till Kungsholmen för lite bad. Sandra avstod gårdagens bad, hon kände sig lite "hängig" och det var bra det med tanke på att hon senare på kvällen hade som sagt 39 graders feber.

I lördags fick vi förresten fem svarta sopsäckar fulla med kläder och leksaker från min kusin Dennis och hans sambo Lina (som självklart deras barn Colin och Casey har använt och inte Dennis och Lina...)! Hur grymt som helst och som kommer att ta tid att gå igenom. =) Kanske är dags att börja göra iordning Mollys rum så att vi har någonstans att lägga alla hennes kläder och leksaker. =/

Lite bilder och ett videoklipp från helgen följer, håll till godo!


Mormor och morfars nya leksaker smakade smaskens.


Lila är det nya "svarta" i år enligt Babypolitan.



Ännu en trumma ska vara med i Moskva och förberedelserna
inför Eurovision Song Contest är i full gång!


"Underhåll mig!" ropar Molly.


En stickad tröja från faster Cissi passar utmärkt nu när...


...vintern kommit tillbaka igen.


Efter en lång och intensiv helg är det
skönt att somna hos mamma.

10 kommentarer:

Cameron sa...

VABBA det är vuxet det :) Lycka till att få ut ersättning från FK sen förresten ;)

Anonym sa...

Visst är det vuxenpoäng. ;)

Apropå FK så har dom en jättefiffigt sätt att kontakta dom på om man tröttnat på långa teleköer, man kan chatta med dom! =D

Anonym sa...

Som den gamla kassatant (!) jag är så vill jag komma med ett inlägg här :) "Vabba" görs då barnet är sjukt (vabba = vård av sjukt barn), är mamman sjuk får hon sjukanmäla sig från sin föräldraledighet och pappan således ta ut FP :) Men det kanske är säkrast att du frågar FK via deras enormt fiffiga chat, Tobbe!

Krya på dig, Sandra :)

Anonym sa...

Det finns de som tycker att de borde få vara hemma och "vaffa" (vård av sjuk hund). I sådana fall tycker jag det borde finnas en "vambo" (vård av sjuk sambo)..

Alex kunde således vara hemma jämt, om ni frågar radiotjänst..

Anonym sa...

Du har så rätt så Lisa, tillfällig föräldrapenning borde jag ha skrivit men det låter inte lika "coolt" som vabba... ;)

Jag chattade med två av dina kassankollegor (och dubbelkollade, så allt är ok), Sofie och Susanne, några du känner? ;)

Anonym sa...

...igen.

Molly har förresten lite feber nu också så nu kan vi nog klassa läget här hemma som 100%-ig vabbning. =(

Anonym sa...

Mycket trevlig helg och roligt besök från mamma och pappa, men nu ligger både Christopher och jag i feber här hemma...

Cameron sa...

Ah, ja det är ju sant. Tänkte på det jag med, VABBA var ju inte riktigt korrekt men det låter som sagt lite tuffare :P

Vad var det för ösjuka dom drog med sig egentligen?

Anonym sa...

Ni också Ramona? =( Bert får spendera helgen i bilen nästa gång. ;)

Den kallas Ölandspesten Christopher, huuu... Den har ju hittills bara drabbat ölänningar (och även halvölänningar som Molly) så det måste vara någon försvagning i deras immunförsvar. ;)

Fan, nu kommer jag också bli sjuk bara för att jag sa så...

Anonym sa...

Usch, vilken sjukstuga!! Hoppas du klarar dig Tobbe och att Sandra och Molly blir friska snart!