tisdag 18 augusti 2009

Sand on a stick

Tror det här med utebliven solsken och bristande blogginlägg går hand i hand... Det var ju ett tag sedan vi skrev något och det beror nog främst på att det inte varit så fint väder, aktiviteterna har anpassats därefter (läs=varit mycket inomhus) och kameran är inte direkt något som dras fram i första hugget när Molly för femtioelfte gången på en dag vill läsa samma djurbok eller när vi tillsammans räknar regndropparna som rinner längs fönsterrutan...

Vi har ju självklart gjort saker men vi har av någon anledning inte en enda bild från dessa aktiviteter (=/), som bl.a. ett besök till min kusin Dennis med familj i Haninge för att se på deras nya spa-pool (tyvärr blev det inget dopp pga elektrikern skulle komma samma dag :( ), riktigt nice pool! Sandra har besökt Amalia med Molly, vi har varit i Rådsparken med Nathalie, Matilda & Rickard och en gång med Alex & Norah (som vi även har umgåtts med massor av dagar både på Stigfinnarvägen och hos oss, jäkligt skönt att ha dom så pass nära) och Sandra har varit på ett par intervjuer.

Känns som att vår "ofrivilligt förlängda semester" har blivit till en vardag men det har samtidigt varit väldigt skönt, vi har verkligen fått tid tillsammans och det är en grym start på min pappaledighet. ;)

Något som vi faktiskt har bilder på är från dagens datum då Norah, Lisa & Alex och Lea, Alexandra & Christopher kom förbi bara för att få nöjet att äta av min "berömda" lasagne... =P Nej, anledningen var faktiskt (...) främst för att vi inte setts allihopa samtidigt på ett tag och för att Lea (med familj) ska till USA på måndag och hälsa på Malin och Jonas (och besöka New York)! Dom kan tyvärr inte närvara vid kräftskivan på lördag på Stigfinnarvägen (jag och Sandra kommer få barnvakt i form av faster Cissi, jihoo!) så vi tänkte allihopa att en träff innan resan vore på sin plats.

Coola gänget i den coola delen av lekparken

Molly blev bjuden på sandkaka av pappa som
dessvärre åts upp med förtjusning...

"Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder!"

Undrar om Steve McQueen någonsin såg
lika cool ut?

Efter en lång biltur var det dags för lite mer
sandkaka och Norah ser rätt sugen ut...

...och det slank nog ner en liten "smula"
eller två, till pappa Alex förfäran

Lea testar om "sand on a stick" möjligtvis är gott

Runt sextiden ikväll smet jag iväg till förskolan Lövsångaren för ett informationsmöte inför kommande termin på avdelningen Igelkotten som Molly ska börja på i november. Det kändes så jäkla märkligt att Molly snart ska börja på förskola och verkligheten kom liksom ikapp en när man var där idag. Dom har redan satt upp lådor och lappar med alla barnens namn och mitt bland alla dessa främmande namn hittade jag Mollys namn! Det kändes skitkonstigt men på ett positivt sätt om ni förstår vad jag menar, vår lilla tjej håller verkligen på att bli stor!
Samtidigt som jag tänkte på det så fick jag även en liten klump i halsen när jag förstod allvaret i det hela när personalen (som för övrigt verkar vara kanontjejer) gick igenom det dagliga schemat, när måltider ska ätas, när dom ska sova och när dom ska ut på skogsäventyr, kommer verkligen Molly att klara sig utan mamma och pappa...? =/ Men det är nog som många säger, det är inte barnen som skolas in, utan föräldrarna. =P

I måndags var vi hos BVC för ett par vaccinationssprutor, vägning och mätning. Glädjande nog så hade Molly gått upp hela 440 gram på knappt en månad och väger nu 8055 gram! Ni som har följt Molly under hennes första år vet om att hennes mamma och pappa verkligen fått kämpa för att få Molly att äta mer och det här kändes så oerhört skönt. Hon har annars i snitt gått upp ca 200 gram och ibland nästan stått helt stilla (!) mellan vägningarna men nu verkar det som att det verkligen tagit fart åt rätt håll (ta i trä!). Receptet? En stor portion tålamod vid matningen (som kan ta en timme ibland) och att hon numera äter vanlig mat, typ köttbullar och makaroner. Längden ligger på 72,5 cm, bra att veta om det planeras att köpa kläder åt busungen till hennes bemärkelsedag. ;)

En matglad Molly numera! T.o.m. så att
haklappen nästan äts upp av bara farten ;)

Molly bus!


Vill bara avrunda detta inlägg med en liten videosnutt. Molly och Norah kan verkligen underhålla varandra nuförtiden och deras skratt är så smittande! =D



4 kommentarer:

Malin sa...

Shit var STOR Molly har blivit (och då syftar jag inte bara till de extra 440 g, grattis till det förresten)! Hon ser verkligen äldre ut i ansiktet nu. Coolt!

Anonym sa...

Åhh.. jag håller verkligen med Malin. Var har "lilla" Molly tagit vägen? Kul att se!

Moster Diana

Alex sa...

Ha,jag är verkligen så känslig över grus och stenar i käften. Måste försöka jobba bort det där. Sköna bilder, som vanligt, på Molly!

Malin sa...

Äsch, lite grus builds character har jag hört.. :-)